Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
SELAMAT DATANG KE WEB BLOG MAJLIS ALUMNI IPG KAMPUS SULTAN MIZAN

Janda Dalam Perguruan

>> Tuesday, December 14, 2010

Salam 1 Malaysia buat semua warga pendidik Malaysia. Sudah bersediakan rakan-rakan PISMP ambilan Januari 2007 untuk menggantung tanggung jawab sebagai guru bermula Januari 2011 nanti. Tinggal beberapa detik sahaja lagi kita semua kan mendapat respons dari Kementerian Pelajaran Malaysia mengenai penempatan guru permulaan 2011. Persoalan pokoknya sudahkah kita bersedia? Lama atau tidak bukan persoalannya kerana menjadi guru permulaan ini ibarat seperti JANDA DI TENGAH MASYARAKAT. Maaf dengan istilah ini. Mengapa JANDA. Sinonim dengan janda biasanya masyarat lebih mudah memantang enteng akan kehadiran guru muda dengan beberapa persoalan dan pertikaian serta sedikit cabaran. Situasi ini sinonim dengan janda yang terjelepok di tengah masyarakat.

Cantiknya cikgu ni. Anak dara ke janda?
Sudah menjadi kebiasaan majoriti masyarakatakan memandang serong kepada janda dan sekiranya berlakunya sedikit kesilapan yang dilakukan oleh mak janda pasti dengan pantas akan ada tukang canang untuk mencanag kesilapan itu sleuruh negeri. Ini sekadar satu pandangan berdasarkan beberapa pemerhatian bukanlah fakta mati. Begitu juga dengan guru permulaan. Sudah pasti akan menjadi bualan setiap pelosok masyarakat sekolah. Jika ada berlaku kesilapan hingga ke mak cik kantin akan tau perkara ini. Memang itu perkara biasa jika kita masuk ke tempat orang. Ye la kata peribahasa masuk kandang kambing mengambek, masuk kandang harimau? MENGUCAP. 


Namun kejandaan guru permulaan ini hanya bersifat sementara. Apabila guru permulaan itu dapat membuktikan kebolehannya berpencak di kelas maka tamatlah tempoh kejandaan tersebut. Apatah lagi sekiranya guru permulaan tersebut dapat mencairkan diri dalam masyarakat guru. Pandai membawa diri dan merendah diri. Sopan santun dan tutur kata dijaga. Pasti tempoh kejandaan tersebut lebih pantas berakhir.

Kita yang menentukan berapa lama kita akan menjadi janda dalam dunia pendidikan. Sama ada lama atau kejap semuanya bergantung pada kita. Sikap jelekit yang menunjangi diri akan menjadikan kita melalui tempoh penjandaan yang sedikit. 


Sudah bersedia untuk menjadi janda?

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP